Vítejte v e-learningu, který vám pomůže při zavádění tvůrčího psaní do výuky. Čeká tu na vás deset úloh, během nichž si zodpovíte základní otázky co, proč a jak učit. Řešení úloh a pročítání doplňujících informací by vám mělo zabrat zhruba hodinu času.
E-learning k tvůrčímu psaní
Gratulujeme - dokončili jste E-learning k tvůrčímu psaní.
Vaše úspěšnost je %%PERCENTAGE%%.
Váš výkon byl vyhodnocen jakožto: %%RATING%% Kde hledat další informace a zdroje k tématu?
- http://www.ctenarska-gramotnost.cz/ctenarska-gramotnost/cg-zahranici/zahranicni-weby-cg
- http://www.ctenarska-gramotnost.cz/tvurci-psani/tp-zdroje-k-tematu/knihy-tp-1
- http://www.ctenarska-gramotnost.cz/tvurci-psani/tp-zdroje-k-tematu/knihy-tp-2
- http://www.ctenarska-gramotnost.cz/tvurci-psani/tp-zdroje-k-tematu/knihy-tp-3
Otázka číslo 1 |
A | Žáci se na chvíli zklidní a učitel má čas například na opravování písemných prací. |
B | Žáci se učí vyjádřit své myšlenky a formulovat srozumitelné věty. Mají možnost rozvíjet svou představivost, fantazii a kreativitu. |
C | Žáci si procvičí gramatiku a techniku psaní. |
Otázka číslo 2 |
A | Jen do hodin slohu - tvůrčí psaní ve škole spočívá v psaní slohových prací. |
B | Do hodin českého jazyka a dějepisu. Je vhodné zadávat dějepisná témata, děti si díky tomu nastudují látku. |
C | Do všech vyučovacích předmětů. Dokonce i v matematice mohou děti využít tvůrčí psaní – mohou psát například matematické pohádky. Ne vždy musí psát žáci slohovou práci. Vznikat mohou i krátké textíky a nápady. |
Otázka číslo 3 |
A | Striktně stanovím pravidla chování při psaní a jejich porušení budu trestat. Žáci nesmí vstávat ze svého místa a nesmí mluvit s žádným spolužákem. Jedině tak bude ve třídě klid a soustředěnost. |
B | Výsledné práce dětí budu vždy hodnotit známkou, jedině tak budou brát psaní vážně a ve třídě bude panovat odpovídající klidná atmosféra. |
C | Příjemnou atmosféru podpořím vlídným a přátelským přístupem. Nebudu děti stresovat přísným hodnocením. Pokud budou potřebovat pomoc, poradí se se mnou nebo se spolužákem. |
Otázka číslo 4 |
A | Při hodinách slohu si vystačíme s texty z učebnice. Nejčastěji by děti měly psát krátké vyprávění nebo popis, je to nejjednodušší a také to v životě nejvíce využijí. |
B | Je dobré pracovat s různými typy textů. Měli bychom využívat literaturu fantastickou (fiction) i literaturu faktu (non-fiction), kam patří nejrůznější cestopisy, deníky či reportáže. Žáci by si měli vyzkoušet psaní v různých žánrech. |
C | V hodinách tvůrčího psaní se s žádnými texty nepracuje, psaní se čtením nesouvisí. Žáci pouze píší na dané téma. |
Psaní úzce souvisí se čtením. Četba rozšiřuje slovní zásobu, může inspirovat k vlastnímu psaní a umožňuje žákům odhadnout, co může být zajímavé pro čtenáře. Pokud budeme po žácích chtít, aby si vyzkoušeli napsat například cestopis, musíme je nejprve s nějakým cestopisem seznámit a pracovat s ním. Vhodné je také dokončování nejrůznějších příběhů a textů od jiných autorů.
Texty v učebnici není nutné zavrhovat, je ale dobré kombinovat je i s jinými materiály. Každý žák může při psaní najít zalíbení v něčem jiném a měl by mít tedy možnost vyzkoušet si různé typy textů.
Otázka číslo 5 |
A | Aby mohli žáci sami psát, musím je nejprve seznámit s významnými autory a díly. Vlastnímu psaní se mohou věnovat později, až budou mít dostatek znalostí a dovedností. |
B | Žáci by se měli naučit psát správně a rychle. Tvůrčí psaní slouží především k procvičení gramatiky a techniky psaní. |
C | Žáci by měli především získat pozitivní vztah ke psaní a zbavit se případných zábran. Měli by mít prostor přemýšlet, psát, uplatnit svou fantazii a rozvíjet kreativitu. Můžeme se věnovat fázím tvůrčího procesu, nabídnout různé postupy a tipy pro psaní, upozornit na to, čeho se vyvarovat, a co naopak neopomenout. |
Otázka číslo 6 |
A | Předem si promyslet, o čem budou psát. Rozmyslí si jednotlivé fáze příběhu včetně jeho konce (na ten se často zapomíná). Žáci si mohou před psaním vytvořit mapu příběhu, časovou osu, stručnou osnovu či jen sepsat děj v bodech. Nápověda: Více informací o mapě příběhu najdete v následujícím článku: http://www.ctenarska-gramotnost.cz/tvurci-psani/tp-zahranici/mapa-pribehu |
B | Číst si po sobě svůj text a následně ho upravovat a vylepšovat. |
C | Uvědomit si, že záleží i na formě textu. Zaměřit se na slovosled, volbu jednotlivých slov i délku věty. Text by měl být srozumitelný a jeho jednotlivé části by na sebe měly logicky navazovat. V jedné větě či krátkém odstavci by se neměla často opakovat stejná slova. Nápověda: Žáky můžeme dokonce naučit, jak při psaní postupovat a jak přemýšlet. Proces tvorby textu před žáky můžeme celý předvést. V rámci této metody postupujeme krok po kroku. Začíná se psaním modelovaným učitelem. Následuje společné psaní, pak interaktivní psaní a řízené psaní. |
Otázka číslo 7 |
A | Nejlepší je naprostá volnost ve výběru tématu. Díky tomu, že dám žákům možnost psát o čemkoliv, budou mít prostor rozvinout svou fantazii v maximální možné míře. |
B | Naprostá volnost by mohla způsobit spíše bezradnost a demotivaci. Téma musí žáky jistým způsobem nasměrovat, inspirovat a mělo by jim být blízké. |
C | Žákům zadám konkrétní téma a předem stanovím všechny události děje. Díky tomu předejdu nesouvislému nezajímavému příběhu, který by žáci jinak mohli napsat. |
Otázka číslo 8 |
A | Stačí zadat téma pro psaní. Každý žák si dokáže inspiraci najít sám. |
B | Před psaním zařadím nějakou aktivitu, pracovní list, čtení nebo povídání související s tématem následného tvůrčího psaní. |
C | Doporučím žákům, aby si založili sešit, do kterého si mohou kdykoliv zapisovat nejrůznější náměty pro psaní. S tímto sešitem pak mohou v hodinách pracovat. |
D | Téma mohu zadat již pár dní před samotným psaním. Žáci tak o něm mohou přemýšlet a hledat inspiraci. |
- Pracujte s knihami. Vyberte zajímavý text, přečtěte si s dětmi počáteční část příběhu a pak je zkuste vyzvat, ať ho dokončí. Další variantou může být třeba čtení konce a vymýšlení děje příběhu, který předcházel.
- Inspirujte žáky konkrétní větou nebo slovy, které budou muset ve svém textu použít. Slova se mohou náhodně vybrat z knih či slovníku, mohou je vymýšlet samy děti nebo je můžete losovat z klobouku.
- Zapojte smysly. Podpořte dětskou představivost a inspirujte je hudbou či uměním. Při vážné hudbě si žáci mohou představovat, co se v průběhu skladby odehrává. Položte dětem inspirativní otázky k fotografii či obrazu. (Proč se holčička schovává pod stolem? Kam asi jdou pánové v klobouku? Kdo bydlí v domku u jezera?)
- Na začátek hodiny tvůrčího psaní zařaďte krátké tvůrčí rozcvičky: A) Žáci mohou vymýšlet větu, ve které všechna slova začínají na stejné písmeno. B) Nechte jednotlivé žáky postupně říct jedno slovo tak, aby vznikla legrační věta. C) Zahrajte si hru Šibenice na hádání písmen ve slově. D) Doneste do třídy zvláštní předmět a nechte děti hádat, co to je a k čemu slouží.
- Využijte dramatickou výchovu! Hrané scénky, improvizace a dramatizace nejrůznějších příběhů mohou být velmi inspirativní pro další tvorbu žáků. Více informací najdete na www.drama.cz.
Otázka číslo 9 |
A | Uspořádám ve třídě autorské čtení. Můžeme pozvat známého spisovatele, který bude předčítat ze své knížky. Nebo mohou ostatním své texty číst sami žáci. |
B | Založím nástěnku na prezentaci tvorby žáků. |
C | Vytvořím s dětmi knížku či třídní sborník. |
D | Založíme školní nakladatelství. |
E | Pomohu žákům s prezentací jejich děl na webu nebo v časopise. Využít můžeme například webové stránky přímo pro děti. Nápověda: Více na http://www.sotkoviny.cz. |
F | Vezmu žáky na zajímavou exkurzi, která se bude pojit s knižní kulturou. Například do nakladatelství, tiskárny, knihkupectví, antikvariátu, do knihovny, na knižní veletrh, na výstavu historických knih… |
Otázka číslo 10 |
A | Hodnotit budu vždy známkou. Zaměřím se na gramatiku a formální stránku textu. Nejdůležitější je, aby žáci psali správně a úhledně. Zároveň mi to umožní být v hodnocení spravedlivý. Také je důležité, aby byl text dostatečně dlouhý. |
B | Ocením případnou kreativitu, humor, nápaditost nebo dramatičnost textu. |
C | Zpětná vazba by měla být především formativní, tedy přinést konkrétní rady pro budoucí práci. Mohu například doporučit, aby se žák příště více zaměřil na slovosled či délku vět. |
D | Tvůrčí psaní nemusím hodnotit vždy známkou. Lepší variantou je slovní hodnocení a sebehodnocení. Někdy může proběhnout prezentace textu s diskusí. K textu se mohou vyjádřit ostatní spolužáci, což je další forma hodnocení. |
Stáhněte a vytiskněte si Osvědčení o absolvování e-learningu k tvůrčímu psaní (290,2 kB, 1 672 stažení)
Stáhněte a vytiskněte si Osvědčení o absolvování e-learningu k tvůrčímu psaní (290,2 kB, 1 672 stažení)
Zatím nejsou žádné komentáře
Můžete vložit úplně první komentář.