Vedeme žáky k samostatnému psaní – 2. díl – Psaní modelované učitelem (Modelled Writing)

Ladislava Whitcroft, 7. 9. (2010), Tvůrčí psaní - Inspirace ze zahraničí , 4 980 zobrazení

Jak již sám název napovídá, psaní modelované učitelem spočívá v tom, že text je na tabuli zapisován učitelem, který přitom nahlas komentuje každý krok, čímž žákům ukazuje, jak při tvorbě textu přemýšlí. Psaní modelované učitelem se užívá spíše při práci s kratšími texty, protože v opačném případě hrozí, že se žáci přestanou soustředit. Je prvním krokem na cestě k samostatnému psaní, a proto se nejčastěji používá převážně v nižších ročnících.

Proč takto pracovat

Proč bychom měli tuto metodu používat? Učitelé se někdy dopouští chyby, když předpokládají, že jim žáci automaticky porozumí. Během modelovaného psaní učitel dává žákům dost prostoru vše pořádně pochopit, protože jim podrobně vysvětlí, co a proč píše. Zároveň učitel klade důraz na to, jakým způsobem při psaní přemýšlí. Protože žáci sledují učitele a sami nemusí nic psát, mohou se plně soustředit na to, jak učitel při psaní uvažuje.

Pár příkladů

Učitel si může například s žáky povídat o školním výletě. Na tabuli pak napíše větu: „V sobotu jedeme do Prahy.“ Psaní provází komentářem: „Začnu psát nalevo nahoře a větu začnu velkým písmenem, po ‚V‘ udělám mezeru, protože se jedná o samostatné slovo… Slovo ,Prahy‘ musí začínat velkým písmenem, jelikož se jedná o vlastní jméno, po ‚h‘ musí být ‚y‘, protože ‚h‘ je tvrdá souhláska, na konci věty musí být tečka.“ Když je věta napsána, učitel ji celou přečte nahlas. Poté vyzve žáky, aby větu ještě jednou přečetli s ním, přičemž ukazuje na jednotlivá slova. Tím žákům zároveň demonstruje, jak je důležité si po sobě text přečíst, zkontrolovat, zda v něm nejsou žádné chyby a zda dává smysl. Při kontrole se nebojte provádět v textu změny. Žákům tak velmi dobře ukážete, jakým způsobem pisatelé pracují.

V jiné hodině se učitel může rozhodnout, že popíše, co se mu stalo předešlého večera. Nahlas řekne „Dnes budu psát o tom, co se mi včera událo, nejdříve si však musím utřídit myšlenky. Napíšu si tedy v bodech, co se stalo, a vyznačím, jak šly události za sebou. Až poté začnu slova skládat do vět.“ Tímto způsobem učitel demonstruje, jak je důležité si text dopředu promyslet.

Psaní modelované učitelem můžete také například použít při psaní dopisů nebo jiných textů s ustálenou formou. Žákům tak velmi dobře vysvětlíte, co všechno by měl takový text obsahovat a jak by měl být uspořádán.

Zdroje:

· Teaching Writing to Children: A Scaffolded Approach: http://www.primary-education-oasis.com/teaching-writing-to-children.html
· Balanced Literacy Handbook – Modeled Writing: http://instech.tusd.k12.az.us/balancedlit/handbook/kinder/modeled.doc

Další díly seriálu:

• Vedeme žáky k samostatnému psaní – 1. díl – Představení základních metod: http://www.ctenarska-gramotnost.cz/tvurci-psani/tp-zahranici/metody-psani-1
• Vedeme žáky k samostatnému psaní – 3. díl – Společné psaní aneb Píšeme společně s žáky: http://www.ctenarska-gramotnost.cz/tvurci-psani/tp-zahranici/metody-psani-3

Hodnocení článku

1 smajlík2 smajlíci3 smajlíci4 smajlíci5 smajlíků (3 hlasů, průměr: 4,33 z 5)
Ukládám ... Ukládám ...
 
 

Související články

Zatím nejsou žádné komentáře

Můžete vložit úplně první komentář.

Napište komentář

Pro psaní komentářů se musíte Přihlásit případně Zaregistrovat, pokud ještě nemáte svůj účet.