Následující výčet doporučených publikací je určen jak učitelům, tak i všem ostatním, kteří se zajímají o problematiku čtenářství. Tento seznam bude postupně doplňován.
I.
Název knihy: Čteme? Obyvatelstvo České republiky a jejich vztah ke knize
Autor (editor): Jiří Trávníček
Vydavatel a rok vydání: Host 2008
Jiří Trávníček čtenáře seznamuje s výsledky výzkumu čtenářství v České republice. Výsledky průzkumu jsou přehledně zpracované. Autor propojuje čtenářství se sociálním statutem obyvatel, vyvrací některé mýty o čtení a dává do přímé souvislosti vzdělání a čtenářství. Dobře zpracovaná je i kapitola „Jak se čte jinde“. Kniha je vhodná pro zájemce z řad učitelů a odborné veřejnosti.
II.
Název knihy: Netradiční úlohy aneb čteme s porozuměním
Autor: Iveta Kramplová
Vydavatel a rok vydání: Ústav pro informace ve vzdělávání 2002
Praktická příručka vhodná pro všechny učitele českého jazyka, která podává souhrn vzorových příkladů testů Pisa. Učitelé mohou některé texty z publikace využít při výuce a zároveň se jimi mohou nechat inspirovat při tvorbě vlastních textů.
III.
Název knihy: Učíme se číst s porozuměním
Autor: R. Šup
Vydavatel a rok vydání: R. Šup 1995
Skvělá publikace vhodná jak pro žáky, kteří si chtějí porozumění textu cvičit doma s rodiči, tak i pro učitele, kteří ji využijí při výuce porozumění textu. Přitažlivé původní a převzaté texty jsou doplněny černobílými ilustracemi, které žáci mohou vymalovat.
IV.
Název knihy: Očekávané výstupy RVP z českého jazyka a literatury
Autor: František Brož a kol.
Vydavatel a rok vydání: UIV, Praha 2006
Příručka z pera významných češtinářů nabízí učitelům příklady úkolů, které byly vystavěny na základě textů PISA. Úlohy jsou zaměřeny zejména na získávání informací z textu, vytvoření interpretace a posouzení textu. Úkoly jsou řazeny postupně dle výstupů, které naplňují. V publikaci najdeme různé druhy textů. Každá úloha obsahuje text a k němu otázky.
V.
Název knihy: Kudy vede cesta ke čtenáři?
Autor: Irena Věříšová, Květuše Krüger, Eva Bělinová a kol.
Vydavatel a rok vydání: 2006
Publikace se zaměřuje na aplikaci metod, které rozvíjejí čtenářství a porozumění textu. Publikace je určena zejména učitelům základních škol. Autorky popisují metody vhodné pro rozvoj čtenářství a poskytují příklady dobré praxe. Zároveň zmapovaly i to, co potká vyučujícího, rozhodne-li se podobný typ práce aplikovat. Kromě toho autorky vytvořily hodnotící kritéria veškerých aktivit, které učitelé mohou přímo využít ve výuce.
Další díl seriálu:
• Knihy ke čtenářské gramotnosti – 2. díl – Rudolf Šup: Učíme se číst s porozuměním: http://www.ctenarska-gramotnost.cz/ctenarska-gramotnost/cg-zdroje-k-tematu/knihy-cg-2
Zatím nejsou žádné komentáře
Můžete vložit úplně první komentář.