Knihy ke čtenářské gramotnosti – 2. díl – Rudolf Šup: Učíme se číst s porozuměním

Silvie Kratochvílová, 3. 8. (2010), Čtenářská gramotnost - Zdroje k tématu , komentáře (2) , 17 070 zobrazení

Vynikající učebnice Rudolfa Šupa Učíme se číst s porozuměním, které určitě využijete v hodinách čtení na 1. stupni ZŠ, obsahují praktické materiály vhodné pro výuku porozumění textu.

V českém prostředí známe jen málo podobných publikací, jejichž autoři tak dobře pochopili, co znamená výuka porozumění textu. Cvičebnice je doporučována na mnoha webových stránkách pedagogicko-psychologických poraden. Na první pohled se tedy může zdát, že jde o pomůcku pro děti s poruchami čtení. Při prolistování ovšem zjistíte, že autor vytvořil učební materiály vhodné pro všechny žáky. Obecně platí, že co je dobré pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, je dobré i pro žáky ostatní. Platí tedy, že vyučující může knihu využít na všech typech škol a se všemi typy žáků. Důkazem budiž i to, že kniha je využívána jak na dvojjazyčné česko-anglické škole Nový PORG, tak i na ZŠ Integrál, která naopak pracuje se žáky se speciálními vzdělávacími potřebami.

Autor publikaci opatřil vlastními původními i převzatými texty, které dle zkušeností učitelů velmi dobře odpovídají danému věku čtenářů. Texty jsou obsahově bohaté a pro žáky přitažlivé. Doprovázejí je černobílé ilustrace, které se dají vymalovat jako omalovánky. Pod texty najdete úkoly pro žáky.

Texty jsou uspořádány do jednotlivých kapitol dle typů úkolů. V první kapitole se autor soustředí na fenomén porozumění textu a ilustrací, které s textem souvisí. Nechá žáky např. vyhledávat, které obrázky nevystihují příběh textu, nebo naopak. Užitečnou kapitolou jsou i úkoly zaměřené na slovní zásobu – žáci hledají, která slova do textu patří, nebo naopak slova, která se do textu nehodí. Skvělé jsou také úkoly na vizualizaci textu, v nichž žáci do plánku města zakreslují fakta z příběhu. Kromě toho se žáci učí doplňovat synonyma do textu, dedukovat, jak se postava v textu cítí, uvádět důvody svých přesvědčení a názorů, vyjadřovat své pocity, předvídat, zjišťovat příčiny, vztahy a postoje atd. Autor otázky k úkolům komentuje – radí například, co dělat, když nevíme odpověď na jednu z otázek.

Cvičebnice pro 2. ročník bohužel nepracuje s faktografickými texty. Vhodné by bylo zařadit například jednoduché naučné texty o životě a chování různých zvířat. Těch se učitelé dočkají v textech pro 5. ročník. Cvičebnice obsahuje již pestřejší texty, žáci pracují s informacemi, formuláři, dotazníky, naučnými texty a pracovními návody.

Tyto knížky by rozhodně neměly uniknout žádnému učiteli prvního stupně, který chce své žáky učit kvalitně číst s porozuměním.

Zdroje:

Šup, Rudolf: Učíme se číst s porozuměním pro žáky 2. až 5. ročníku, Šup 1995

Šup, Rudolf: Učíme se číst s porozuměním pro žáky 5. ročníku, Šup 2000

Další díly seriálu:

• Knihy ke čtenářské gramotnosti – 1. díl – Seznam doporučených publikací: http://www.ctenarska-gramotnost.cz/ctenarska-gramotnost/cg-zdroje-k-tematu/knihy-cg-1
• Knihy ke čtenářské gramotnosti – 3. díl – Alberto Manguel: Dějiny čtení: http://www.ctenarska-gramotnost.cz/ctenarska-gramotnost/cg-zdroje-k-tematu/knihy-cg-3

Hodnocení článku

1 smajlík2 smajlíci3 smajlíci4 smajlíci5 smajlíků (1 hlasů, průměr: 1,00 z 5)
Ukládám ... Ukládám ...
 
 

Související články

Komentáře (2)

Napište komentář

Pro psaní komentářů se musíte Přihlásit případně Zaregistrovat, pokud ještě nemáte svůj účet.