Média a internet jako vzdělávací instituce – 2. díl – E-learning

Petr Procházka, 27. 9. (2012), Projektové vyučování - Vyučovací metody , 10 800 zobrazení

Škola má především žáky učit myslet, a to se daří skrze přímé a osobní setkání s učiteli. Psaní, čtení, počítání apod. je pouhou předehrou k setkávání a pochopení.

Zhoršují se průměrné výsledky

Zpráva OECD z 19. února 2012 o stavu českého školství poukazuje na zhoršující se průměrné výsledky. Žáci ztrácejí o školu zájem, výuka pro ně není dostatečně stimulující. Přitom práce učitelů je čím dál tím náročnější a nedostává se jim podpory ani ocenění.

Je nejvyšší čas reagovat na současný svět a začít cíleně a s rozmyslem reflektovat jeho podněty. Návody a doporučení lze nalézt ve výše uvedené zprávě OECD. Na konci letošních školních prázdnin sepsali čeští pedagogové „Desatero učitelů ke kvalitnímu vzdělávání“, v němž představili svou vizi zlepšení vzdělávání dětí.

Škola hrou

Komenského heslo „škola hrou“ neznamená, že by si ve škole děti pouze hrály, ale že jim je látka vyložena srozumitelně a názorně. O názorné, podnětné a zábavnější vyučování usilovala v české pedagogice řada výrazných osobností, namátkou Přemysl Pitter, Aleš Pařízek, Karel Slavoj Amerling či spisovatel Eduard Štorch. Posledně jmenovaný kupříkladu ve výuce zábavně experimentoval, věnoval se takzvanému „pokusnictví“, dnes bychom řekli „alternativnímu školství“. V pražské Libni zprovoznil dětskou farmu, kde vyučoval děti v přírodě, a vždy po nějaké učební fázi (řekněme školní hodině) výuku odlehčil třeba tím, že děti učil házet oštěpem.

 E-learning

Ukázka z e-learningu Matěj a spisovatelka (tvůrčí psaní) na www.sotkoviny.cz

Dnes takové hravé odlehčení v propojení s předáváním vědomostí, tedy výukou, nabízejí také média. A internet obzvlášť. Na YouTube existuje v současné době několik e-learningových (výukových) kanálů. Například právě nejnavštěvovanější a již lety i praxí prověřený kanál Khan Academy. Brzy budou postupně spuštěny betaverze výukových kanálů světových zpravodajských televizních stanic CNN, BBC a dalších.

Výuková videa (po internetu) už dnes používá spousta anglických a amerických žáků, stejně tak anglicky mluvících žáků po celém světě. Ani v Česku nemusí být překážkou to, že neumíte vždy dobře anglicky. Některá výuková videa jsou snadno pochopitelná i bez angličtiny, mnohá jsou opatřena titulky. K těm se dá jednoduše proklikat na portálu khanacademy.org.

Pro ještě silnější dopad a odezvu u mladé populace využívají některé již déle fungující a zavedené výukové kanály na YouTube populární osobnosti, na které přeci jen mladá generace slyší více, než na „běžný“ anonymní hlas (podobně, jako je tomu u reklamy). Např. Khan Academy pro výuku fyziky angažoval slavného amerického basketbalistu LeBron Jamese.

V těchto dnech konečně probíhá dabing prvních výukových videí od respektované Khan Academy, kde českým „hlasem pedagoga“ bude populární herec Saša Rašilov.

Doporučené zdroje:

• E-learning – http://cs.wikipedia.org/wiki/E-learning

• E-learning, Masarykova Univerzita, Brno – http://is.muni.cz/elportal/nove.pl

• Systém vzdělávání on-line pro tvorbu virtuální přednášky – http://www.infolab.cz/e-learning

• Teoretický a instruktážní materiál o e-learningu (anglicky) – http://www.qou.edu/arabic/researchProgram/eLearningResearchs/instructional.pdf

• Zounek, J: E-learning – jedna z podob učení v moderní společnosti, Brno, Masarykova univerzita, 2009

• Kopecký, K: E-learning (nejen) pro pedagogy, Olomouc, Hanex, 2006

Ukázky a příklady:

• LeBron James: http://www.youtube.com/results?search_query=le+bron

• Interaktivní výuka na YouTube (Nakladatelství Fraus) kanál na YouTube: http://www.youtube.com/playlist?list=PL0C36D48D71C4A179 (Elektronická příprava učitele, Elektronická sada učitele)

• IPad ve výuce: Škola hrou: http://www.youtube.com/watch?v=gFNYHhHPayM&feature=related

• Interaktivní výuka pro 21. století: http://www.youtube.com/watch?v=aWVjDJ070ZE&list=PL0C36D48D71C4A179&index=8&feature=plpp_video

• E-learning pro žáky k mediální výchově: http://www.sotkoviny.cz/souteze/sotek-v-redakci

• E-learning pro žáky ke čtenářské gramostnosti: http://www.sotkoviny.cz/souteze/prozij-den-s-lenkou

• E-learning pro žáky k tvůrčímu psaní: http://sotkoviny.cz/souteze/matej-elearning

Zdroje:

• Zpráva OECD z 19. 2. 2012: http://www.mckinsey.com/locations/prague/work/probono

• Desatero učitelů ke kvalitnímu vzdělávání: http://zpravy.idnes.cz/desatero-proti-klesajici-urovni-vzelani-v-cesku-f7p-/domaci.aspx?c=A120828_213251_domaci_brd

Další díl seriálu:

• Média a internet jako vzdělávací instituce – 1. díl – Výuka prostřednictvím YouTube: http://www.ctenarska-gramotnost.cz/projektove-vyucovani/pv-metody/media-a-internet-1

Hodnocení článku

1 smajlík2 smajlíci3 smajlíci4 smajlíci5 smajlíků (2 hlasů, průměr: 3,00 z 5)
Ukládám ... Ukládám ...
 
 

Související články

Zatím nejsou žádné komentáře

Můžete vložit úplně první komentář.

Napište komentář

Pro psaní komentářů se musíte Přihlásit případně Zaregistrovat, pokud ještě nemáte svůj účet.