Televize, časopisy, rozhlas, počítačové hry, sociální sítě, Wikipedie, YouTube a internet obecně – média jsou v dnešní době silnou vzdělávací institucí, kterou moderní pedagogika nemůže přehlížet.
Vliv veřejného a virtuálního prostoru
Čím dál větší procento získávání vědomostí a formování osobnosti dítěte se přesouvá na „veřejný prostor“, tedy hlavně na všudypřítomná média. Pedagog by měl citlivě reagovat na skutečnost, že dítě si přináší množství informací a vlivů, tedy v širším slova smyslu vzdělání, z veřejného prostoru médií nebo z virtuálního prostoru internetu.
Nejen to, například i některé počítačové hry pomáhají vzdělávat hrou – rozvíjet logické uvažování, cit pro rovnováhu, smysl pro spravedlnost, ale i učit historii, matematiku či rozšiřovat slovní zásobu. Není nutné šmahem např. všechny počítačové hry rovnou zatracovat, ale je dobré si při komunikaci s dětmi vytvořit konstruktivní hodnocení některých počítačových her podle jejich přínosu pro vzdělávání.
Podle Ondřeje Šteffla (ředitele firmy Scio, zabývající se testováním a hodnocením výsledků vzdělávání) by moderní česká škola 21. století měla být definována asi v těchto intencích: „Samozřejmě ve školách je a zůstane jakýsi neopominutelný základ. Děti se musí naučit číst, psát, počítat, trojčlenku, procenta, mluvit anglicky… a tím to zhruba končí. Pak jsou zde věci z jiného soudku – Austrálie, Ontario, Singapur a několik dalších zemí shodně vidí tyto hlavní cíle vzdělávání: slušný člověk, umět se učit, self-confidence (sebedůvěra a sebekritičnost) a angažovanost a aktivita. Teprve za nimi je matematika, jazyky, umění, přírodní vědy atd.“
Kontinuální výuka
Rolí učitele ve škole je primárně „pomáhat“ a „motivovat“. Mechanismy výuky, které fungovaly dříve, současnou populaci dětí nedokáží uspokojit. Je zapotřebí individuálního praktického přístupu každého kantora, každé školy, všímat si výše zmíněných vlivů veřejného a virtuálního prostoru na dnešní mladou populaci žáků.
Ve zprávě OECD o stavu českého školství se píše, že mezi roky 2000 a 2009 se české děti výrazně zhoršily ve čtenářské gramotnosti. Ze zprávy je dále zřejmé, že se současným přístupem např. „prezentace“ povinné a doporučené četby nelze vystačit. Je potřeba reagovat na „jiný způsob myšlení“ dnešního dítěte, zapojit se interaktivně do jeho vnímání, potřeb a fungování. Vrátit dítěti Komenského „školu hrou“ – zde ovšem ve smyslu přizpůsobit se dítěti v jeho moderním světě, nikoli násilně přetvářet dítě do světa minulého.
Svět se změnil a pořád se mění – dítě ve svém jádru zůstává stále dítětem, jen prostředky pro hru, pro vzdělávání, se neustále mění. Pedagog si dnes velmi snadno může vytvořit svůj vlastní způsob tzv. kontinuální výuky.
Jako příklad kontinuální výuky je možno uvést dnes již celosvětově rozšířený výukový systém amerického finančního analytika Salmana Khana.
Doporučené zdroje – Khan Academy na YouTube:
• Otakar Jícha: Khan Academy CZ: http://youtu.be/MPIihzVHEWk
• Khan academy channel – kanál khan academy: http://www.youtube.com/results?search_query=khan+academy+channel
• Khan academy channel v různých jazykových mutacích (polsky, německy, portugalsky, španělsky, rusky, arabsky, hebrejsky aj., česká verze zatím není): http://www.youtube.com/user/khanacademylanguages?feature=results_main
Doporučené ukázky:
• Khan academy math (matematika): http://www.youtube.com/results?search_query=khan+academy+math
• Basic Addition (úplný začátek výuky matematiky): http://www.youtube.com/watch?v=AuX7nPBqDts
• Khan academy chemistry (chemie): http://www.youtube.com/results?search_query=khan+academy+chemistry
• Khan academy biology (biologie): http://www.youtube.com/results?search_query=khan+academy+biology
• khan academy physics (fyzika): http://www.youtube.com/results?search_query=khan+academy+physics
Zdroje:
• Zpráva OECD: http://www.mckinsey.com/locations/prague/work/probono
• Ondřej Šteffl – rozhovor: magazín Respekt 20/2012
Další díl seriálu:
• Média a internet jako vzdělávací instituce – 2. díl – E-learning: http://www.ctenarska-gramotnost.cz/projektove-vyucovani/pv-metody/media-a-internet-2
Zatím nejsou žádné komentáře
Můžete vložit úplně první komentář.